« Terug

Geen verbinding, uitval of storing zonnepaneelinstallatie? | Checklist

Mocht de app van de zonnepanelen geen gegevens tonen of mochten de zonnepanelen geen verbinding maken, kan dat verschillende oorzaken hebben. Een correcte werking van de monitoring is belang voor de om het juist functioneren van de installatie in de gaten te houden. Soms zijn de oorzaken duidelijk, bij sneeuw op de zonnepanelen zal er bijvoorbeeld geen opwekking zijn. Neem de volgende stappen om het functioneren van de zonnepanelen te controleren.

  • Kijk in de meterkast of de aardlekautomaat van de zonnepaneelinstallatie aan staat. Staat deze naar onder, zet deze  dan in de juiste positie. 
  • Check de centrale omvormer, indien deze aanwezig is. Wat wordt er aangegeven, welke lampjes branden er? Bij een display kan een actueel vermogen af worden gelezen. Mocht er een werkschakelaar bij de omvormer zijn, check dan of deze op stand I staat.
  • Check aan de hand van de slimme meter of er terug wordt geleverd. Loopt de teruglevering gewoon op of is het actueel vermogen in de min, dan is dat alvast een goed teken. Controleer het actueel vermogen tijdens een voldoende zonnig moment, in de winterperiode kan het zijn dat ondanks een werkende installatie er toch geen negatief actueel vermogen te zien is. Dit komt door de geringe opwekking van het zonnepaneelsysteem en het grotere energieverbruik gedurende de winterperiode.  
  • Controleer de juiste werking van het systeem op het display van de omvormer, mocht er sprake zijn van een omvormer in huis. Check de handleiding van de omvormer, eventueel digitaal.  
  • Controleer de netwerkkabel of wifi verbinding van de omvormer of communicatiemodule. Een communicatiemodule voor het zonnepaneelsysteem wordt vaak in de meterkast geplaatst. De omvormer of communicatie module kan bedraad of draadloos zijn aangesloten. Is er een nieuwe router geplaatst, of is het wifi-wachtwoord veranderd; dan dient de verbinding tussen de omvormer en router opnieuw tot stand te worden gebracht worden. Dit is ook het geval wanneer er van internetprovider is gewisseld.  

 


Deel dit artikel:

Micro-omvormers APsystems | Geen verbinding of data

Mocht de zonnepanelen installatie of een deel niet werken geen verbinding maken, controleer dan eerst de netwerkkabel van de communicatiemodule (ECU) of wifi verbinding. Een wijziging van internetprovider of wifi wachtwoord bij een draadloze verbinding betekent bijvoorbeeld dat er opnieuw een verbinding gemaakt dient te worden. Ik krijg geen verbinding...

Geen verbinding, uitval of storing zonnepaneelinstallatie? | Checklist

Mocht de app van de zonnepanelen geen gegevens tonen of mochten de zonnepanelen geen verbinding maken, kan dat verschillende oorzaken hebben. Een correcte werking van de monitoring is belang voor de om het juist functioneren van de installatie in de gaten te houden. Soms zijn de oorzaken duidelijk, bij sneeuw...

Micro-omvormers Enphase | Geen verbinding of data

Mocht de Enphase zonnepanelen installatie geen verbinding maken, controleer dan eerst de netwerkkabel van de communicatiemodule (Envoy) of wifi verbinding met de Envoy.  Een wijziging van internetprovider of wifi wachtwoord bij een draadloze verbinding betekent bijvoorbeeld dat er opnieuw een verbinding gemaakt dient te worden.  Volg de volgende instructies om...

Service

Bel ons op

045-5690525 Bereikbaar van 09:00–12:00 en 13:00–17:00

Stel je vraag via e-mail

info@ikwordgroen.nl